وبسايت شنبه - محمدرضا وكيليان:
ماركتينگ آهنربايي!
Inbound Marketing روشي از بازاريابي و فروش اينترنتي است كه به ترغيب كاربران پرداخته و از طريق بهكارگيري آن، مشتري به سمت كسبوكار شما جذب ميشود.
بگذاريد ببينيم مشتري با استارتآپ شما چطور روبهرو ميشود. فرض كنيم يك عطرفروشي آنلاين راهانداختهايد. هيچكس شما را نميشناسد و مشتريانتان در اين مرحله غريبهاند (Strangers). از طريق ابزارهايي كه در ادامه ميآيد كاري كنيد اين غريبهها به وبسايت شما سر بزنند (Visitors). تازه اين اول ماجراست. مهم اين است كه چطور بتوانيد اين بازديدكننده را درگير وبسايت خود كنيد (Leads) تا وبسايت ما را رصد كند و اتفاق خريد رقم بخورد (Customers) و در نهايت او را وفادار به برند خود كنيد (Promoters)؛ بهطوري كه حتي بعدا در جمع دوستانش حرف برند شما را بزند! اين دقيقا كار اينباندماركتينگ است: رويكردي محتوامحور كه يك بازديدكننده معمولي را به برند جذب و تبديل به يك مشتري وفادار ميكند!
وبسايت شنبه - محمدرضا وكيليان:
ماركتينگ آهنربايي!
Inbound Marketing روشي از بازاريابي و فروش اينترنتي است كه به ترغيب كاربران پرداخته و از طريق بهكارگيري آن، مشتري به سمت كسبوكار شما جذب ميشود.
بگذاريد ببينيم مشتري با استارتآپ شما چطور روبهرو ميشود. فرض كنيم يك عطرفروشي آنلاين راهانداختهايد. هيچكس شما را نميشناسد و مشتريانتان در اين مرحله غريبهاند (Strangers). از طريق ابزارهايي كه در ادامه ميآيد كاري كنيد اين غريبهها به وبسايت شما سر بزنند (Visitors). تازه اين اول ماجراست. مهم اين است كه چطور بتوانيد اين بازديدكننده را درگير وبسايت خود كنيد (Leads) تا وبسايت ما را رصد كند و اتفاق خريد رقم بخورد (Customers) و در نهايت او را وفادار به برند خود كنيد (Promoters)؛ بهطوري كه حتي بعدا در جمع دوستانش حرف برند شما را بزند! اين دقيقا كار اينباندماركتينگ است: رويكردي محتوامحور كه يك بازديدكننده معمولي را به برند جذب و تبديل به يك مشتري وفادار ميكند!
تمام اين پروسه در چهار مرحله اصلي اتفاق ميافتد:
۱.Attract (مرحله جذب؛ تبديل كاربرغريبه به بازديدكننده): با استفاده دقيق از ابزارهايي مثل بلاگ، شبكههاي اجتماعي، كيوردهاي گوگلپسند و تبليغات نمايشي ميتوانيد پيام اصلي برند خود را در غالب محتوا به كاربران غريبه برسانيد و نكته مهم، كيفيت محتوا و رساندن سريع پيغام شماست! مثلا تبليغات نمايشي كمپين جشنواره تابستاني فروشگاه عطرتان را در نظر بگيريد كه در چند بلاگ فشن نمايش داده شده و يك كاربر غريبه آن را ميبيند.
۲. CONVERT (مرحله تبديل: تبديل بازديدكننده به رصدكننده): انتخاب دكمه فراخوان CTA خوب در تبليغاتتان (مثلا دريافت كد تخفيف جشنواره). در اين مرحله با استفاده دقيق و انتخاب محتواي مناسب براي فرمها، دكمههاي فراخوان و Landing Pages كمپين تبليغاتي ميتوانيد بازديدكنندهها را به وبسايت خود هدايت كنيد.
۳. CLOSE (مرحله فروش؛ تبديل بازديدكننده به مشتري) : بازديدكننده را با ارتباط موثر به مشتري تبديل كنيد. از اينجاي كار بايد هدفمند و با شناخت دقيق، سراغ هر يك از كاربران برويد و با ايميلماركتينگ، تدوين روند كاري و سناريوي قسمت فروش، آنها را جذب سيستم خود كنيد؛ فقط مراقب باشيد تبديل به اسپمر نشويد.
۴.Delight (مرحله لذت؛ تبديل مشتري به يك وفادار برند): وقتي بسته عطر به دست مشتريتان رسيد، كارتان تمام نشده؛ با شبكههاي اجتماعي، دكمههاي فراخوان هوشمندتر و ايميلهاي ترغيبي، هم آنها را به برند خود جذب كنيد تا مشتريان وفادار شوند.
ايميلماركتينگ؛ ارزان و تأثيرگذار
۶۲ درصد از ايميلها، پيشنهاد خوبي براي كاربران خود ندارند و بهعبارتي به هدف خود نميرسند. اما يك ايميل خوب، بازده بازگشت سرمايه ROI بسيار بالاتري دارد، زيرا اگر تيتر موضوع ايميل دقيق انتخاب شود و متن آن براي كاربر شخصيسازي شده باشد، نرخ كليك CTR آن هم بالاتر است.